Wanneer u een zorgverzekering of een ziektekostenverzekering heeft kan het zijn dat u een betaling mist. Dit kan gebeuren en wanneer u bij de volgende incasso netjes betaald is er geen probleem. Wanneer u een (grote) achterstand oploopt is dat helaas een ander verhaal. Het kan voorkomen dat wanneer u drie maanden uw zorgverzekering niet betaald dat u wordt aangemeld als wanbetaler, en dit kan problemen voor u opleveren.

Wanneer u niet betaald dan wordt u aangemeld als wanbetaler. Dit houdt niet in dat u niet meer verzekerd bent. In Nederland is iedereen altijd verzekerd tegen ziekte, u hoeft zich geen zorgen te maken dat u niet meer verzekerd bent. Waar u wel tegenaan zal lopen is u een hogere premie moet betalen dat geincasseerd wordt vanuit het CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau) en het CAK (Centraal Administratie Kantoor). Hierdoor zal u premie met ongeveer 40 euro omhoog gaan. Dus eigenlijk betaalt u meer voor dezelfde zorg. Ook kan u niet wisselen van zorgverzekeraar tot de gehele schuld is ingelost. Wanneer u specifieke zorg nodig heeft in de toekomst kan dat tot hogere kosten leiden. De hogere premie die u betaald is geen aflossing, dus door dit te betalen wordt u probleem niet opgelost.

Een oplossing voor de zorgverzekering

Wat de beste en snelste oplossing is, is om een betalingsregeling te treffen met uw zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar zal een betalingsregeling aan u voorstellen vaak omstreeks hetzelfde bedrag als de verhoogde premie. Hierdoor lost u wel af op de achterstand en bent u sneller van de schulden af. Wanneer u een hoge achterstand heeft, en deze niet kan terugbetalen in drie jaar dan adviseren wij om een schuldhulpverleningstraject in te stellen. Dat kan het zijn dat een gedeelte van de schuld kwijtgescholden wordt. Voor velen is dit ook een optie wanneer u veel openstaande schulden heeft.

Wij kunnen u hierin ook ondersteunen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op.